TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİ UYGULAMA ESASLARI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik hükümlerine göre, tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların yetkilendirilmesi ile
çalışmalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
MADDE 2- (1) Üretici örgütleri/ziraat odaları,
dernek/vakıflar, şirketler ve serbest tarım danışmanlarınca yerine getirilecek
tarımsal danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesinde; görev, sorumluluk, izleme,
değerlendirme ve denetim görevleriyle ilgili usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) 5488 sayılı Tarım
Kanunu ile 08/09/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliğe
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4- (1) Bu uygulama esaslarında geçen;
a) Bakanlık: Gıda Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığını,
b) Başkanlık: Eğitim Yayım ve Yayınlar Dairesi
Başkanlığını,
c) Dernekler/vakıflar: Sivil toplum örgütlerinden, tarım
danışmanı istihdam etmek suretiyle danışmanlık hizmeti vermek üzere tarımsal
işletme sahipleri veya çiftçiler tarafından ilgili mevzuata göre kurulan
tarımsal danışmanlık derneklerini/vakıflarını,
ç) İl/İlçe müdürlüğü: Bakanlık İl ve İlçe Müdürlüklerini,
d) Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına çalışmak
suretiyle tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine ve tarımdan girdi alan
kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti sunan, yetki belgesi sahibi kişileri,
e) Şirket: Tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine,
ziraat odalarına ve tarımdan girdi alan kuruluşlara ve çiftçilere tarımsal
danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan ve Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
yetkilendirilen tüzel kişiliğe haiz tarımsal danışmanlık şirketlerini,
f) Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat
odalarında ve tarımsal danışmanlık şirketlerinde istihdam edilen veya tarımsal
danışmanlık hizmeti yürütmek üzere kendi nam ve hesabına çalışan ve Yönetmelikte
belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
g) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve
568 sayılı Olur) Tarımsal Danışmanlık Hizmet Bürosu: Tarımsal
danışmanlık ve yayım hizmetlerinin yürütülmesi için, belirlenen şartları taşıyan
danışma ve kayıt tutma işlerinin yürütüldüğü faal işyeri,
ğ) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri,
ziraat odaları, şirketler ve serbest tarım danışmanlarınca, tarımsal
işletmelerin tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının
zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında
yürütülen hizmetleri,
h) Uygun görüş raporu: Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
talebinde bulunan kişi/kuruluş için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube
Müdürü ve en az bir teknik personelce, ilçede İlçe Müdürü ve en az bir teknik
personelce düzenlenen ve tarımsal danışmanlık faaliyetlerini yürütmek için faal
web sitesi, gerekli araç, alet ve büro donanımı durumunu gösterir raporu,
ı) Üretici örgütleri: Sivil toplum örgütlerinden tarımsal
amaçlı kooperatifler, yetiştirici birlikleri, üretici birlikleri ve bunların
üst birliklerini,
i)
Yetki belgesi: Yönetmelikte belirlenen şartları yerine getiren kişi ve
kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti verebileceklerini belirten tarımsal
danışmanlık yetki belgesini,
j) Yönetici: Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlarda tarımsal danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesini sağlayan,
tarımsal alanda lisans ve üstü mezunu kişiyi,
k) Yönetmelik: Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin
Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
l)
Ziraat odaları: İlgili Kanuna göre kurulmuş olan ve çiftçilerin üye oldukları
meslek kuruluşlarını
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilecek Kişi ve Kuruluşlar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilecek kişi ve
kuruluşlar
MADDE 5- (1) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilecek kişi ve kuruluşlar aşağıda belirlenmiştir.
a) Tarım danışmanı istihdam eden üretici örgütleri ve ziraat
odaları,
b) Tarım danışmanı istihdam eden dernekler ve vakıflar,
c) Sözleşme karşılığında çiftçilere/tarımsal işletmelere,
üretici örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere
kurulan ve tarım danışmanı istihdam eden şirketler,
ç) Çiftçilere/tarımsal işletmelere, üretici
örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere sözleşme
imzalayan serbest tarım danışmanları.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Üretici Örgütlerine/Ziraat Odalarına
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru
İşlemleri,
Şube Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini
Yürütmelerine
İlişkin
Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilmesi için başvuru
işlemleri
MADDE 6- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere
uygun olarak tarım danışmanı istihdam eden üretici örgütlerine ve ziraat
odalarına, Bakanlık tarafından yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için
başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan
yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Yetki belgesi başvurusunda bulunan üretici
örgütleri ve ziraat odaları web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak
zorundadır.
(3) Yetki belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve
ziraat odaları; İl Teknik Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine
yönelik materyal bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl
Teknik Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez
Teknik Komitesine sunar.
(4) Yetki belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve
ziraat odaları; İl Teknik Komitesinin belirlediği bölümlerde tarım danışmanı
istihdam etmek zorundadır.
(5) Yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki
belgeler istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-1a),
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti vermek ve tarım danışman
istihdam etmek için yetkili kurul kararı,
c) Uygun görüş raporu,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı ve varsa yönetici
ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ve varsa
yöneticiye ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair
belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik
kurumundan alınan onaylı belge. Danışmanlık hizmet alımı yapılmışsa, hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti ve danışmanların onaylı sertifika suretleri.
(6) Yetki belgesi için istenen belgelerden fotokopi
olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(7) Yetki belgesi verilmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek,
uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(8) İl Müdürlüğünce uygun görülen
başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-1b formu doldurularak Başkanlığa
gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(9) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen üretici
örgütü/ziraat odası bürosunu değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi
için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü
olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu Uygulama Esaslarının 6 ncı maddesi, beşinci fıkrası,
a) ve c) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Adres değişikliğine ilişkin yetkili kurul kararı,
c) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi.
ç) Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi
düzenlenmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin
İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden
yetki belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-1ç formu doldurularak,
mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir.
Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(10) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen üretici
örgütü/ziraat odası mevcut tarım danışmanı sayısının artırılmasına yönelik yeni
tarım danışmanı istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne
teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait sertifika sureti, ilgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus
cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen
belgeler, üretici örgütü/ ziraat odasının bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce
evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri
evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü
Başkanlığa bilgi verir.
(11) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen üretici
örgütü/ziraat odası bir tarım danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı
istihdam ettiğinde, sadece 6 ncı madde, onuncu fıkra, a) bendindeki belgeler
istenir.
(12) Üretici örgütü/ ziraat odası yönetici istihdam
ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı
sureti, varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair
belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik
kurumundan onaylı alınan belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yönetici için düzenlenen belgeler,
üretici örgütü/ ziraat odası bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar
incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa
bilgi verir.
Şube açmalarına ilişkin esaslar
MADDE 7 (1) Üretici örgütü/ziraat odası; çalışmasını
aksatmamak ve hizmet kalitesini düşürmemek koşuluyla, üretici örgütü/ ziraat
odasının kendi biriminin bulunmaması durumunda faaliyette bulunmak üzere yetki
aldıkları ilin ilçelerinde şube açabilir. Şube izni için başvurular büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2) Üretici örgütü ve ziraat odasının, bulunduğu ilin
ilçesinde şube açabilmesi için merkezinde yönetici hariç en az dört tarım
danışmanının, ilçede şube yöneticisi hariç olmak üzere en az iki tarım
danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam edilen tarım
danışmanlarından biri lisans mezunu olmalıdır.
(3)
Şube açılmasına ilişkin yapılan başvuruda;
a) Şube açılması için yetkili kurul kararı,
b) Yetki belgesinin İl/İlçe Müdürlüğü onaylı sureti,
c) Şube yöneticisinin varsa danışmanlık sertifika sureti,
imzalanan hizmet sözleşmesinin sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı
olduğuna dair belge, mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan belge,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait sertifika sureti, ilgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus
cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
d) Şubenin adresi, telefon numarası vb. iletişim bilgileri,
e) Uygun görüş raporu.
(4) İlçe Müdürlüğü dosya üzerinde gerekli incelemeyi yapar,
uygun olanları onaylayarak İl Müdürlüğüne gönderir. İl Müdürlüğü gerekli
incelemeyi yapar, uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır ve şubenin
açılışına onay verilmek üzere Ek-1c formunu doldurarak Başkanlığa gönderir.
(5) Şubelerin yapacakları iş ve işlemlerden merkezdeki
üretici örgütü/ ziraat odası birinci derecede sorumludur.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin
usul ve esaslar
MADDE 8- (1) Üretici örgütü ve ziraat odası,
tarımsal danışmanlık hizmeti vermek ve danışman istihdam etmek için yetkili
kurul kararı almak zorundadır.
(2) Üretici örgütü/ ziraat odası bünyesinde dört ve daha
fazla sayıda tarım danışmanı istihdam ediyorsa yönetici istihdam etmek
zorundadır. Bir yönetici yirmiden fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(3) İstihdam edilecek tarım danışmanlarından en az biri
lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar içerisinden en az biri farklı bir bölümden
sertifika sahibi olmalıdır.
(4) Üretici örgütü/ ziraat odası bünyesinde istihdam edilen
tarım danışmanı sayısı beş ve üzeri olduğunda istihdam edilen tarım
danışmanlarının en az yüzde yirmisi kadın olmalıdır.
(5)
Üretici örgütünün veya ziraat odasının başkanı, istihdam edilecek tarım
danışmanının ve yöneticinin işverenidir.
(6)
İstihdam edecekleri tarım danışmanları ve yönetici ile taraflarca hazırlanan
istihdam sözleşmesi imzalanır ve bu kişilere ilişkin bilgiler bulundukları
ilin, İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir. Danışman ve yönetici ile imzalanacak
sözleşmenin süresi en az iki yıl olmalıdır.
(7) Başkan ve yönetici sertifika sahibi olsa bile tarım
danışmanlığı yapamaz.
(8) Üretici örgütü/ziraat odasını Bakanlığa karşı
başkan/yönetici temsil eder.
(9) Üye olan her çiftçinin, tarımsal danışmanlık
hizmetlerinden yararlanma hakkı vardır. Bu hizmetlerden yararlanmak isteyen
üyeler yazılı müracaatları ile sisteme dâhil olurlar.
(10) Bünyesinde tarım danışmanı istihdam ediyorsa, üretici
örgütü/ziraat odası ile tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanmak isteyen
üyeler arasında Başkanlıkça bir örneği hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır.
(11) Üretici örgütü/ziraat odası tarafından tarımsal
danışmanlık şirketlerinden/serbest tarım danışmanlarından hizmet satın
alınabilir ve Başkanlıkça bir örneği hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır.
Hizmet sözleşmesinde, ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına
uygun şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(12) Yönetim Kurulu, tarımsal danışmanlık hizmetleri ile
ilgili bütün hususlardan sorumludur.
(13) Sisteme yeni dâhil olan çiftçilerin isimleri altı ayda
bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(14) Kuruluş kanunlarında şirket kurabileceklerine dair
hüküm olan üretici örgütleri, ziraat odaları, bu Uygulama Esasları hükümlerine
uygun olarak tarımsal danışmanlık şirketi kurabilirler.
(15) İstihdam edilecek yönetici ve tarım danışmanlarının; iş
tanımı, işe başlama, işten çıkarılma ve sosyal hakları sözleşmelerinde
belirlenir.
(16) İstihdam edilen bir tarım danışmanı, 18 inci maddede
belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi
sayısının belirtilen sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha
istihdam edilmesi zorunludur.
(17) İstihdam edilen tarım danışmanları sorumlu oldukları
çiftçileri, ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma gruplarına
ayırır, çalışma programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik
olarak hazırlar ve uygular.
(18) Girdi satışı yapan üretici örgütü ve ziraat odası,
satışta görevli teknik personel dışında tarım danışmanı istihdam etmek
zorundadır. İstihdam edilen danışman girdi satışında görevlendirilemez.
(19) Danışmanlık hizmetleri ile ilgili çalışmalara ilişkin
her türlü belge ve bilgi Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek
kişilerin denetimine hazır bulundurulur.
(20) Sisteme dâhil olan her çiftçi için bir dosya
hazırlanır. Bu dosyada çiftçinin sisteme dâhil olduğu tarihteki işletmesine ait
mevcut durumunu gösterir bilgiler, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler ile
işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç
duyulacak diğer hususlar yer alır.
(21) Üretici örgütü faaliyet alanına uygun sertifika sahibi
danışman istihdam eder veya danışmanlık hizmeti satın alır.
(22) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen
yönetici ve danışmanlar tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette
bulunamazlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Derneklere/Vakıflara
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru
İşlemleri,
Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini
Yürütmelerine İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilmesi için başvuru
işlemleri
MADDE 9- (1) Bu Uygulama Esaslarındaki hükümlere
uygun olarak tarımsal danışmanlık derneklerine ve vakıflarına yetki belgesi
verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne,
İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Yetki belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar
web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(3)Yetki belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar; İl
Teknik Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik
materyal bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik
Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik
Komitesine sunar.
(4) Yetki belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar;
İl Teknik Komitesinin belirlediği bölümlerde tarım danışman istihdam etmek
zorundadır.
(5) Yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-2a),
b) Sadece tarımsal danışmanlık hizmeti vermek üzere
kurulduğunu gösteren tüzüğünün/vakıf senedinin onaylı örneği ve üye listeleri,
c) Uygun görüş raporu,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı ve varsa yönetici
ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanlarına ait
sertifika sureti, yöneticiye ait varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna
kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve
ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge.
d)Yetki belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar
asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(6) Yetki belgesi düzenlenebilmesi için istenen evraklar,
bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe
Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır.
(7) İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi
verilmek üzere Ek-2b formu doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(8) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen
dernekler/vakıflar bürosunu değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi
için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü
olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama esasının 9 uncu maddesi, beşinci fıkrası, a)
ve c) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Adres değişikliğine ilişkin yönetim kurulu kararı,
c) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi,
ç) Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi
düzenlenmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin
İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden
yetki belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-2ç formu doldurularak,
mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir.
Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(9) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen
dernekler/vakıflar mevcut tarım danışmanı sayısının artırılmasına yönelik yeni
tarım danışmanı istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne
teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait sertifika sureti, ilgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus
cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen
belgeler, dernekler/vakıfların bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar
incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa
bilgi verir.
(10) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen
dernekler/vakıflar bir tarım danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı
istihdam ettiğinde, sadece 9 uncu madde, dokuzuncu fıkra, a) bendindeki
belgeler istenir.
(11) Dernekler/vakıflar yönetici istihdam ettiğinde
aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı
sureti, varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair
belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdan sureti ve ilgili sosyal güvenlik
kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yönetici için düzenlenen belgeler,
dernekler/vakıfların bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek,
uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa
bilgi verir.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin
usul ve esaslar
MADDE 10- (1) Üyelerine sadece tarımsal
danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan dernekler ve vakıfların kuruluşları,
tabi oldukları mevzuata göre yapılır ve tüzüklerinde/vakıf senetlerinde
danışmanlık hizmeti vermek üzere kuruldukları açık olarak belirtilir.
(2)
İstihdam edilen bir tarım danışmanı, 18 inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye
hizmet verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı
geçmesi durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(3)
Dernekler/vakıflar bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım danışmanı
istihdam ediyorsa yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden
fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(4) İstihdam edilecek tarım danışmanlarından en az biri
lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar içerisinden en az biri farklı bir bölümden
sertifika sahibi olmalıdır.
(5) Dernekler/vakıflar bünyesinde istihdam edilen tarım
danışmanının sayısı beş ve üzeri olduğunda istihdam edilen tarım
danışmanlarından en az yüzde yirmisi kadın olmalıdır.
(6) Tarım danışmanları, sorumlu oldukları çiftçileri ikamet
yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır. Çalışma
programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar
ve uygular.
(7) Üye olan her çiftçinin, tarımsal danışmanlık
hizmetlerinden yararlanma hakkı vardır. Bu hizmetlerden yararlanmak isteyen
üyeler yazılı müracaatları ile sisteme dâhil olurlar.
(8) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanmak isteyen
üyeler ile dernek/vakıf arasında Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi
imzalanır. Hizmet sözleşmesinde, ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet
koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler
yapılabilir.
(9) Üye listeleri bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüklerine gönderilir. Yeni üye olan çiftçilerin isimleri altı ayda bir
İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(10) Fahri üyelerinin dışındaki üyelerinin
tamamının çiftçi olması zorunludur.
(11) Tarımsal danışmanlık dernek veya vakfının başkanı,
yönetici ve danışmanın işverenidir.
(12) Başkan ve yönetici, sertifika sahibi olsa bile
danışmanlık yapamaz.
(13) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) İstihdam
edecekleri tarım danışmanları ve yönetici ile taraftarlarca hazırlanan istihdam
sözleşmesi imzalanır ve bu kişilere ilişkin bilgiler bulundukları ilin İl/ilçe
Müdürlüğüne bildirilir. Danışman ve yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi
en az iki yıl olmalıdır.
(14) Tarımsal danışmanlık dernek/vakfı, Bakanlığa
karşı başkan/yönetici temsil eder.
(15)Çalışmalarına ilişkin her türlü belge
ve bilgi, Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin
denetimine hazır bulundurulur.
(16)
İstihdam edilen tarım danışmanları, her çiftçi için bir dosya hazırlar. Bu
dosyada çiftçinin sisteme dâhil olduğu tarihteki işletmesine ait mevcut
durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli hizmetler, gerçekleştirilen bireysel
görüşmeler ile işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir
bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
(17) İstihdam edilecek yönetici ve tarım danışmanlarının; iş
tanımı, işe başlama, işten çıkarılma ve sosyal hakları sözleşmelerinde
belirlenir.
(18)Tarımsal danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen
yönetici ve danışmanlar tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette
bulunamazlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Şirketlere Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi
İçin Başvuru İşlemleri,
Şube Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini
Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilmesi için başvuru
işlemleri
MADDE 11- (1) Bu uygulama esaslarındaki
hükümlere uygun olarak tarımsal danışmanlık şirketlerine yetki belgesi verilir.
Yetki belgesi için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe
Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Şirketin faaliyet alanında/alanlarında tarımsal
girdilerin satışı ve bayiliği varsa yetki belgesi verilmez.
(3) Tarımsal danışmanlık şirketinin ana merkezinde yönetici
hariç en az dört tarım danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam
edilen tarım danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar
içerisinden en az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır. Ancak
başka il veya ilçede şube açılması durumunda şube yöneticisi hariç olmak üzere
ilde en az dört, ilçede en az iki tarım danışmanının istihdam edilmesi
zorunludur. İstihdam edilen tarım danışmanlarından biri lisans mezunu
olmalıdır.
(4) Yetki belgesi başvurusunda bulunan şirketler web sitesi
kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(5)Yetki
belgesi başvurusunda bulunan şirketler; İl Teknik Komitesince belirlenen
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak
zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu
konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine
sunar.
(6) Yetki belgesi başvurusunda bulunan şirketler; İl Teknik
Komitesinin belirlediği bölümlerde danışman istihdam etmek zorundadır.
(7) Şirketi Bakanlığa karşı şirket yöneticisi veya yönetim
kurulu başkanı temsil eder.
(8) Şirkete yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler
istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-3a),
b) En az limited şirket olarak kurulduklarını ve
faaliyet alanlarından birinin tarımsal danışmanlık hizmeti olduğunu belgeleyen
ticaret sicil gazetesi örneği ve fatura,
c) Adı, adresi, vergi numarası, var ise logosuna ait
belgeler,
ç) Kurucularına, ortaklarına ait kimlik ve varsa
diploma/çıkış belgesinin bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğünce onaylı suretleri,
d) İstihdam edilen tarım danışmanı ve yönetici ile
imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanlarına ait
sertifika sureti, yöneticiye ait varsa sertifika sureti, ilgili meslek
kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı
sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
e) Bakanlığa karşı şirketi temsil edecek kişinin,
şirket adına imza atmaya yetkili olduğunu gösterir noter onaylı imza sirküleri,
f) Uygun görüş raporu,
g) Yetki belgesi için istenen belgelerden fotokopi
olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(9) Yetki belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir
dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(10) İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi
verilmek üzere Ek-3b formu doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(11) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler
bürolarını değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru;
büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama esasının 11 inci maddesi, sekizinci fıkrası,
a), c) ve f) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi,
c) Adres değişikliğine ilişkin şirketin ortaklar kurul
kararını gösteren ticaret sicil gazetesi onaylı sureti,
ç) Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi
düzenlenmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin
İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda
evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri
evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden
yetki belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-3ç formu doldurularak,
mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir.
Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(12) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler,
mevcut tarım danışmanı sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı
istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait sertifika sureti, ilgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus
cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen
belgeler, şirket bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek,
uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa
bilgi verir.
(13) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler
bir tarım danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde,
sadece 11 inci madde, on ikinci fıkra, a) bendindeki belgeler istenir.
(14) Şirketlerin mevzuat gereği yönetici sayısını artırması
gerektiğinde; şirketler aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek
zorundadır.
a) Yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı
sureti, varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair
belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik
kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yönetici için düzenlenen belgeler,
şirketin bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Şube açmalarına ilişkin esaslar
MADDE 12- (1) Şirketler, çalışmalarını
aksatmamak ve hizmetlerinin kalitesini düşürmemek koşuluyla faaliyette bulunmak
üzere izin aldıkları ilin ilçelerinde ve diğer il/ilçelerde şube açabilirler.
Şube izni için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe
Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Başvuru sırasında;
a) Şube açılması yönünde şirketin ortaklar kurulu kararını
gösteren ticaret sicil gazetesi onaylı sureti,
b) Yetki belgesinin İl Müdürlüğü onaylı sureti,
c) İstihdam edilen tarım danışmanı ve yönetici ile imzalanan
hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti,
yöneticiye ait varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı
olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili
sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
ç) Şubenin adresi, telefon numarası gibi iletişim
bilgilerine ait belgeler.
d) Şubenin büro ve teknik malzeme donanımına ilişkin
bilgileri içeren bir dosya sunulur.
(3) İl Müdürlüğü dosya üzerinde gerekli incelemeyi yapar,
uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır ve şubenin açılışına onay verilmesi
amacıyla Ek-3c formunu doldurarak Başkanlığa gönderir.
(4) Şubeler, çalışmalarında yönetmelik hükümlerine uymak
zorundadır. Şubelerin yapacakları iş ve işlemlerden şirket birinci derecede
sorumludur.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin
usul ve esaslar
MADDE 13- (1) Şirketin ana sözleşmesinde,
faaliyet alanlarından birinin tarımsal danışmanlık hizmeti vermek üzere
kurulduğu belirtilir.
(2) Şirket kuruluşunda, il sınırları esastır ve
her danışmanlık şirketi kurulduğu ilde bulunan çiftçilere hizmet verir. İlin
büyüklüğü ve çiftçi potansiyeline göre şirket kuruluşunun gerçekleştiği ilin ilçelerinde
ve diğer il/ilçelerde de şube açılabilir. Açılan şubelerde yürütülen tüm
faaliyetlerden danışmanlık şirketi sorumludur. Şube açılması veya kapatılması
durumunda bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne yazılı olarak bilgi verilir.
(3) Şirketler yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir
yönetici yirmiden fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(4) Şirketler bünyesinde istihdam edilen tarım
danışmanının sayısı beş ve üzeri olduğunda istihdam edilen danışmanlardan en az
yüzde yirmisi kadın olmalıdır.
(5) Şirketlerde yönetici şirket ortağı dışında
biri olmalıdır.
(6) Yöneticiler sertifikaları olsa bile
yöneticilik görevleri devam ettiği sürece fiilen tarımsal danışmanlık görevi
yapamazlar.
(7) Hizmet verecekleri çiftçilerle ve/veya üretici
örgütleri/ziraat odaları ile imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça hazırlanan
hizmet sözleşmesi esas alınır. Hizmet sözleşmesinde; ilin veya hizmet verdiği
alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini artırmaya
yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(8) Sözleşme imzalanan çiftçi/üretici örgütlerinin/ziraat
odalarının listesi bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne gönderilir. Yeni sözleşme
imzalayan çiftçi/çiftçi örgütleri/ziraat odaları varsa isimleri altı ayda bir
İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(9) İstihdam edeceği tarım danışmanları ile taraflarca
hazırlanan istihdam sözleşmesi imzalanır.
(10) İstihdam edilen danışmanların listesi ve bu listedeki
değişiklikler bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(11) İstihdam edilen bir tarım danışmanı, 18 inci maddede
belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi
sayısının belirtilen sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha
istihdam edilmesi zorunludur.
(12) İstihdam edilen tarım danışmanları, sorumlu oldukları
çiftçileri ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma gruplarına
ayırır, çalışma programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik
olarak hazırlar ve uygular.
(13) Şirketler danışmanlık hizmetlerini yürütecek büro ve
teknik personel yeterliliğine sahip olmalıdır. Bürolar, danışmanlık
faaliyetlerinin yürütülmesine olanak sağlayacak şekilde tefriş edilmeli, her
türlü iletişim imkânı bulunmalı, gerekli alet ve eğitim malzemeleri ile
donatılmış olmalıdır. Bürolarda dışarıdan tanınmasını sağlayacak şekilde bir
tabela bulunması zorunludur. Bürolarda danışmanlık faaliyetlerinin dışında her
hangi bir faaliyet yürütülmesi yasaktır.
(14) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) İstihdam
edilen yönetici ve tarım danışmanlarının iş tanımı, işe başlama ve işten
çıkarılma tarihi ve sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir. Danışman ve
yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi en az iki yıl olmalıdır.
(15)
Üretici örgütleri ile hizmet sözleşmesi imzaladıklarında, üretici örgütünün
faaliyet alanına giren konuda sertifika sahibi tarım danışmanı istihdam etmek
zorundadır.
(16) Çalışmalarına ilişkin her türlü belge ve bilgiyi
Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine
hazır bulundurmakla yükümlüdür.
(17) Sözleşme imzalanan her çiftçi için bir dosya
hazırlanır. Bu dosyada; çiftçinin sözleşme tarihinde işletmesine ait mevcut
durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli hizmetler, sözleşme ücretlerinin
ödenme durumu, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler, işletmenin mevcut
durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer
hususlar yer alır.
(18) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen
yönetici ve danışmanlar tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette
bulunamazlar.
ALTINCI BÖLÜM
Serbest Tarım Danışmanlarına Yetki Belgesi Verilmesi İçin
Başvuru İşlemleri ve
Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine İlişkin Usul ve Esaslar
Serbest tarım danışmanlarının başvuru işlemleri
MADDE 14- (1) Bu uygulama esaslarındaki
hükümlere uygun olarak serbest tarım danışmanlarına yetki belgesi verilir.
Yetki belgesi için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe
Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2)Yetki belgesi başvurusunda bulunan serbest tarım
danışmanları web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(3) Serbest tarım danışmanlarına yetki belgesi verilmesi
için aşağıdaki belgeler istenir
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-4a),
b) Bağlı bulunduğu vergi dairesinden alınacak serbest meslek
mükellefiyeti tescil belgesi ve fatura/serbest meslek makbuzu,
c) İlgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
ç) Tarımsal danışmanlık sertifikasının onaylı sureti, onaylı
mezuniyet belgesi ve nüfus cüzdanı sureti,
d) İlgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair onaylı
belge,
e) Danışmanlık bürosunun adresi, telefon numarası gibi
iletişim bilgileri,
f) Danışmana ait noter onaylı imza sirküleri,
g) Uygun görüş raporu.
ğ)Yetki belgesi için istenen belgelerden fotokopi
olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(4)
Yetki belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri İlçe Müdürlüklerinden gelen dosya ve evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(5) İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi
verilmek üzere Ek-4b formu doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(6) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen serbest tarım
danışmanı bürosunu değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için
başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan
yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama esasının 14 üncü maddesi, üçüncü fıkrası, a),
b), c), e) ve g) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi.
c) Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi
düzenlenmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin
İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
ç) Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden
yetki belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-4ç formu doldurularak,
mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir.
Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 15- (1) Sözleşme karşılığı
çiftçilere/tarımsal işletmelere/üretici örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek olan danışmanlar aşağıdaki esaslar dâhilinde
çalışır.
a) Serbest Tarım
Danışmanı, tarım danışmanı sertifikasına sahip olmalıdır.
b) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecekleri çiftçilerle/tarımsal işletmelerle ve/veya
üretici örgütü/ziraat odası ile imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça
hazırlanan hizmet sözleşmesi esas alınır. Hizmet sözleşmesinde; ilin veya
hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini artırmaya
yönelik düzenlemeler yapılabilir. Bir tarım danışmanı, 18 inci maddede
belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir.
c) Sözleşme imzaladıkları çiftçileri ikamet yerleri ve
üretim konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır. Çalışma programlarını ve
danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
ç) Sözleşme imzaladıkları çiftçilerin/tarımsal
işletmelerin/üretici örgütlerinin/ziraat odalarının listesini bulunduğu ilin
İl/İlçe Müdürlüğüne gönderir. Yeni sözleşme imzalayan çiftçilerin/ tarımsal
işletmelerin/üretici örgütlerinin/ziraat odalarının isimleri altı ayda bir
İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
d) Çalışmalarına ilişkin her türlü belge ve bilgiyi
Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır
bulundurmakla yükümlüdür.
e) Sözleşme imzaladığı her çiftçi için bir dosya
hazırlar. Bu dosyada çiftçinin sözleşme tarihinde işletmesine ait mevcut
durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli hizmetler, sözleşme ücretlerinin
ödenme durumu, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler, işletmenin mevcut
durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer
hususlar yer alır.
f) Serbest tarım danışmanları, tarım
danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
MADDE 16- (1) Serbest tarım danışmanları,
mesleki faaliyetlerini açtıkları bürolarda sürdürür.
(2) Bir tarım danışmanı sadece bir büro açabilir. Ancak
fiziki koşullarının uygun olması durumunda, ilgili mevzuat hükümleri
doğrultusunda bir büroyu en fazla iki danışman kullanabilir.
(3) Bürolarda mesleki faaliyetlerinin dışında herhangi bir
faaliyet yürütmeleri yasaktır.
(4) Bürolarda dışarıdan tanınmayı sağlayacak şekilde bir
tabela bulunması zorunludur.
(5) Bürolar; tarım danışmanlığı mesleğinin yürütülmesine
olanak sağlayacak şekilde tefriş edilmiş, gerekli alet ve eğitim malzemeleri
ile donatılmış olmalıdır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmeti Verecek Kişi ve Kuruluşların
Faaliyetleri,
Hizmet Verilecek Çiftçi Sayıları
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların faaliyetleri
MADDE 17- (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşlar, çiftçilerle imzaladıkları sözleşme kapsamında
yapacakları tarımsal danışmanlık çalışmalarına ilişkin yıllık program hazırlar.
(2) Program hazırlamada öncelikle çiftçilerin/tarımsal
işletmelerinin mevcut durumlarını ortaya koyan bir çalışma yapılır. Bu amaçla,
mevcut durum tespit formu (Ek-5) kullanılır. Bu formlar her çiftçi için ayrı
doldurulur. Çiftçi kayıtları en az formdaki bilgiler olmak üzere ayrıca bilgisayar
ortamında tutulur.
(3) Sözleşme imzalanan çiftçi/çiftçi grubunun tarımsal
üretimde karşılaşmış oldukları problemler ve bu problemleri ortaya çıkaran
nedenler belirlenir. Bu amaçla problem analizi çalışması yapılır.
(4) Yapılan bu çalışmaya uygun olarak, tarımsal üretime
ilişkin tespit edilen sorunlar bir öncelik sıralamasına tabii tutularak,
belirlenen problemlerden hangilerinin öncelikli olarak çözüleceğine karar
verilir.
(5) Bu çalışmalar sırasında tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşlar, ilin ve çiftçilerin tarımsal sorunları hakkında
İl/İlçe Müdürlüğü ile işbirliği yaparlar.
(6) Bunun sonucunda, sözleşme kapsamında yapılacak
faaliyetlerin konu ve içerikleri belirlenir.
(7) Şirketler, üretici örgütleri, ziraat odaları, dernekler,
vakıflar ve serbest tarım danışmanları, belirtilen esaslara uygun olarak;
yıllık programların hazırlanmasından ve istenen zamanda bulunduğu ilin İl/İlçe
Müdürlüğüne teslim edilmesinden sorumludur.
(8) Hazırlanan yıllık programlar; tarımsal danışmanlık
şirketlerinde programı hazırlayan danışman ve şirket yöneticisi tarafından;
üretici örgütlerinde, ziraat odalarında ve tarımsal danışmanlık
derneklerinde/vakıflarında programı hazırlayan danışman, varsa yönetici ve
işveren tarafından serbest tarım danışmanlarının ise kendileri tarafından
imzalanır.
(9) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar; yıllık programda yer alan ve ay içerisinde yapacakları faaliyetleri
ile bireysel işletme ziyaretlerini kapsayan aylık faaliyet programlarını
hazırlar. Hazırlanan aylık faaliyet programını, sözleşme imzaladığı çiftçilere
katılımlarını sağlamak üzere duyururlar.
(10) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar, altı aylık dönemler halinde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüklerine faaliyet gerçekleşme raporlarını gönderirler.
(11) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar, her yılın yıllık değerlendirme raporunu, izleyen yılın ocak ayında
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine gönderirler.
(12) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar;
program hazırlanması, faaliyet gerçekleşmelerinin bildirilmesi ve izlenmesinde
Bakanlık tarafından hazırlanacak formları kullanırlar.
(13) İzleme/değerlendirme sisteminde; tarımsal danışmanlık
hizmeti verecek kişi ve kuruluşların faaliyetleri, belirli dönemlerde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüğü uzmanları tarafından izlenir.
(14) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek bütün kişi ve
kuruluşların faaliyetleri en az yılda bir defa olmak üzere bulundukları ilin
İl/İlçe Müdürlüğü uzmanları tarafından değerlendirilir.
(15) Üretici örgütlerinde/ziraat odalarında, şirketlerde,
dernek/vakıflarda görev yapan tarım danışmanları ve serbest tarım danışmanları
ve yöneticiler, Bakanlığın görev alanına giren konularda kontrol veya denetim
yetkisi veren sertifikaya sahip olsalar bile tarımsal danışmanlık hizmeti ile
birlikte söz konusu görevleri yürütemezler ve sorumlu yöneticilik yapamazlar.
(16) Üretici örgütü, ziraat odası ve tarımsal danışmanlık
dernek/vakıfları, tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sundukları üyeleri ile
Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalar.
(17) Tarım danışmanları sahip oldukları sertifikada
belirtilen bölümde danışmanlık hizmeti verebilirler.
(18) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) Tarımsal
danışmanlık hizmet bürosu il ve ilçe merkezlerinde açılır.
Hizmet verilecek işletme sayısı ve işletme ziyaretleri
MADDE
18- (1) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı
Olur)Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlarda bir tarım
danışmanının hizmet vereceği azami işletme sayıları ve bu işletmeleri kontrol
sıklıkları aşağıda belirlenmiştir.
a)Seracılık: İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 30
b) Bahçe Bitkileri: İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı Yılda
20
c) Tarla Ziraatı (sulu): İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı
Yılda 12
ç) Tarla Ziraatı (kuru): İşletme Sayısı 70, Kontrol Sıklığı
Yılda10
d) Büyükbaş Hayvancılık (süt): İşletme Sayısı 50, Kontrol
Sıklığı Yılda 40
e) Büyükbaş Hayvancılık (besi): İşletme Sayısı 80, Kontrol
Sıklığı Yılda 20
f) Küçükbaş Hayvancılık: İşletme Sayısı 80, Kontrol Sıklığı
Yılda 20
g) Su Ürünlerinde: İşletme Sayısı 15, Kontrol Sıklığı Yılda
12
ğ) Arıcılık: İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 12
h) Kanatlı hayvan yetiştiriciliği: İşletme Sayısı 60,
Kontrol Sıklığı yılda 12
ı) Organik Tarım: Kontrol Sıklığı bu maddenin a) bendi için
34,b) bendi için 24 , c) bendi yılda için 16, ç) bendi için yılda 14, d) bendi
için yılda 44, e) bendi için yılda 24, f) bendi için yılda 24, g)
bendi için yılda 16, ğ) bendi için yılda 16, h) bendi için yılda 18 sayıda
ziyaret sıklığı yeterlidir olarak değiştirilmiştir.
i) Karma işletmeler (Bir tarım danışmanının hizmet vereceği
işletme tipinin birden fazla olması durumu): İşletme Sayısı 60.
(2) Uzman tarım danışmanı18 inci madde, birinci
fıkranın alt bentlerinde belirtilen işletme sayısının yüzde on fazlası sayıda
işletmeye hizmet verebilir.
(3) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014
tarih ve 568 sayılı Olur) Bu uygulama esaslarının 18 nci
maddesinin birinci fıkrasında belirlenen kontrol sıklıkları aylara
göre periyodik dağılımı il teknik komitelerince karara bağlanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Yöneticinin görevleri
MADDE 19- (1)Yöneticinin görevleri aşağıda
belirtilmiştir.
a) Tarım danışmanları arasında iş bölümü yapmak ve
koordinasyonu sağlamak,
b) Tarım danışmanlarının faaliyetlerini programlamak,
uygulanmasını sağlamak, izlemek ve değerlendirmek,
c) Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetleri ile ilgili tüm
yazışmaları yapmak,
ç) Tarımsal yayım ve danışmanlık faaliyeti ile ilgili form,
faaliyet raporu ve her türlü bilgi ve belgenin İl/İlçe Müdürlüklerine zamanında
gönderilmesini sağlamak,
d) Tarımsal yayım ve danışmanlık faaliyetleri ile ilgili
yapılacak her türlü inceleme ve denetimlerde her türlü bilgi ve belgenin hazır
bulundurulmasını sağlamak.
(2) Yöneticinin birden fazla olması durumunda başkan/şirket
kurucusu tarafından yöneticiler arasında işbölümü yapılır.
(3) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014
tarih ve 568 sayılı Olur) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluştaki yöneticinin mücbir sebeplerden dolayı görevinden
ayrılması halinde aynı nitelikteki yönetici on beş gün içinde ikame edilir ve
ikame edilen yöneticiye ait bilgi/belgeler on beş gün içerisinde il/ilçe
müdürlüğüne gönderilir. Yeni yöneticinin bilgileri sistem üzerinde işlendikten
sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il müdürlüğüne, iki hafta
içerisinde ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa bilgi verilir.
Denetleme
MADDE 20- (1) Bakanlık, tarımsal danışmanlık
yetki belgesi sahibi kişi ve kuruluşları Yönetmelik ve bu Uygulama Esaslarına
uygun olarak danışmanlık hizmetlerini sunmalarını sağlamak üzere aşağıdaki esaslara
uygun olarak denetler.
a) Denetleme; Başkanlık, İl Müdürlüğü ve
İlçe Müdürlüğü tarafından yapılır.
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların denetlenmesi için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube
Müdürü, ilçede İlçe Müdürü başkanlığında üç kişilik bir Komisyon oluşturulur.
Komisyonda, varsa Tarım Yayımcısı Sertifikasına sahip olan kişiler yer
almalıdır.
c) İl/İlçe Müdürlüğünce her altı ayda bir olmak
üzere yılda en az iki kez denetleme yapılır. Komisyon, denetimler sırasında
denetlenen kişi ve kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal
işletmeler ile görüşme yapar ve Çiftçi Denetim Formunu (Ek-6) düzenler.
ç) Görüşülecek tarımsal işletme sayısının fazla olması
durumunda Komisyon tarafından görevlendirilecek ve en az iki teknik elemandan
oluşan heyet, denetlenen kişi veya kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan
tarımsal işletmeler ile görüşme yapar ve düzenlenen Çiftçi Denetim Formu (Ek-6)
değerlendirilmek üzere Komisyona sunulur.
d) Denetlemeye ilişkin rapor üç suret
olarak düzenlenir, raporun bir sureti yetki belgesi sahibi kişi/kuruluşta, bir
sureti denetlemenin yapıldığı kişi/ kuruluşun bulunduğu İlçe Müdürlüğünde
diğeri ise İl Müdürlüğünde arşivlenir.
e) İl Müdürlüğünce yapılan denetlemeye ilişkin
cezalar İl Teknik Komitesince verilir.
f) Gerekli görülmesi halinde Başkanlıkça da
denetleme yapılır. Denetlemeye ilişkin rapor üç suret olarak düzenlenir.
Raporun bir sureti denetlemenin yapıldığı kişi ve kuruluşta, bir sureti kişi ve
kuruluşun bağlı olduğu İl Müdürlüğünde diğeri ise Başkanlıkta arşivlenir. Bu
denetlemeye ilişkin cezalar Başkanlıkça verilir.
g) Cezalara itiraz, tebliğ tarihinden itibaren
otuz iş günü içerisinde Merkez Teknik Komitesine yapılır. İtirazlar altı ay
içinde Merkez Teknik Komitesince karara bağlanır. Merkez Teknik Komitesinin ve
başkanlığın aldığı kararlar kesindir.
ğ) Yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması ve yetki
belgesinin iptali cezalarının kesinleşmesinden sonra bu kişi ve kuruluşlar
danışmanlık hizmeti sunamaz.
h) Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların, hizmet sunduğu çiftçiler/tarımsal işletmeler, tarım
danışmanlarının hizmet sundukları ilin farklı ilçelerinde ise, bu
çiftçilere/tarımsal işletmelere ilişkin denetleme, bulundukları İlçe Müdürlüklerince
yapılır. Denetleme ile ilgili bilgi ve tutulan raporlar danışmanın hizmet
sunduğu İl/İlçe Müdürlüğüne rapor halinde gönderilir.
Kaldırılan hükümler
MADDE 21- (1) Bakanlık Makamının 29/06/2010
tarihli ve B.12.0.TDG.0.15.02.00-4606 sayılı Olur’ları ile uygulamaya konulan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Uygulama Esasları yürürlükten
kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE - 1 Bu Uygulama Esasları yürürlüğe
girmeden önce tarımsal danışmanlık yetki belgesi almış olan kişi ve kuruluşlar,
bu Uygulama Esasları ile belirlenen düzenleme ve şartları, bu Uygulama
Esaslarının yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içerisinde yerine
getirmek zorundadır. Gerek görüldüğü takdirde Başkanlık bu süreyi bir
seferliğine altı ay uzatabilir. Bu sürenin sonunda şartları yerine getirmeyen
kişi ve kuruluşların yetki belgesi iptal edilir.
GEÇİCİ MADDE - 2 Bu Uygulama Esasları yürürlüğe
girmeden önce Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi almak için başvuruları
Başkanlık evrak kaydına girmiş olan kişi ve kuruluşların Yetki Belgesi
işlemleri, başvuru tarihinde yürürlükte olan Uygulama Esasları hükümlerine göre
Başkanlık tarafından sonuçlandırılır.
Yürütme
MADDE 22- (1) Bu usul ve esasları Eğitim Yayım
ve Yayınlar Dairesi Başkanlığı yürütür.
Yürürlük
MADDE 23- (1) Bu usul ve esaslar Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanının onayından sonra yürürlüğe girer.